Forside / Artikkel

Dolby Sorround Pro Logic


Gjennomsnitt av 68 stemmer.


Les kommentarer (7 stk)
Skrevet av Erik Sommer
Språk: Norsk (bokmål)
Klassetrinn: Andre

Forord

Denne oppgaven ble til en vår dag i slutten av mars etter ønske av elektronikk lærer Per Angel Olsen. I denne oppgaven tar jeg for megs hjemmekinoens prinsipp, bruksområder, opplegg, utstyr, og om de forskjellige teknikkene for CD-avspilling og prinsipp for CD-spilleren. Jeg setter også opp et enkelt surround anlegg, som jeg testet, og hva jeg kom fram til (Lyd gjengivelse) for surround, i forhold til en vanlig stereo forsterker, og den vanlige TV forsterkeren med de innebygde høyttalerne.

Innledning

Hjemme kino er blitt den største elektroniske nyhet siden CD-spilleren. Og det med god grunn; som forskning har bevist (og som kinoene alerede vet), lyden er like viktig som bildet for å få en bra film! Film lyden har blitt forandret gradvis som en rett linje, fra Vitaphone til Dolby Digital. Det samme har bilde kvaliteten, fra 35 mm smalfilm, til Panavision. HI-FI og television var i grunnen lagd som to vidt forskjellige systemer, og vokste opp selvstendige fra hverandre. Først ved introduksjonen av stereo videoen kunne stereoens lyd-kvalitet komme sammen med bilde. Høy-kvalitets videoer m/stereo lyd kunne man nå få hjemme. Men som med all ny teknologi, hadde de første hjemme kinoene en opplærings kurve for å bli kvitt alle "barnesykdommene". JBL er det firmaet som har bidratt mest til de hjemmekino forsterkerne vi har i dag, og JBL, har i dag ca. 70% av markedet for hjemmekino. Surround oppsto ut fra et ønske om å skape en bedre illusjon for kinopublikum. Til dette formålet brukes flere kanaler og høyttaler
e, enn de to som trengs til vanlig stereo. I surround kan lyden bevege seg rundt omkring i rommet - også forbi tilskueren, og dermed gi en større opplevelse og innlevelse i det som foregår. Surround-systemet er et lydsystem som opprinnelig ble utviklet til kinoer av det amerikanske firmaet Dolby Laboratories. Det samme firmaet har blitt kjent for, og har patent på, støyreduksjons-systemene Dolby A (proff), Dolby B, C og S til kassett og båndspillere.

Hva trenger du for å få "Kino" hjemme i stua?

Det først du trenger er en TV (jo større, jo bedre!), en videospiller (HI-FI stereo) eller to, HI-FI video kassett/laserdisk/DSS eller kanskje DVD. For skikkelig surround lyd trenger du en forsterker merket med Dolbyâ Pro Logicâ eller Dolby Digital processor/decoder. ( I forhold til Dolby noice reduction, Pro Logic eller Digital "splitter" lyden, som sørger for at lyden fordeler seg over høyttalerene. Eks. et fly som flyr "over deg" på filmen, vil med en vanlig stereo forsterker, kun komme fra to høyttalere, hvor lyden blir sterkere og sterkere. En surround prosessor deler lyden, slik at den kommer i bakhøyttalerne, som sentrerer lyd mot bildet, samtidig som lyden i front høyttalerne blir sterkere og sterker, noe som gjør at det høres ut som om flyet flyr over deg på ordentlig!

Høyttalere

Det er en del høyttalere du trenger til en Dolby Surround prosessor, men bare vent til du får høre den jobbe sammen! Det du trenger er fem høyttalere (venstre-, senter- og høyrefronthøyttaler, pluss venstre- og høyre Surround høyttalere eller som de ofte blir kalt bakhøyttaler) pluss en kraftig aktiv subwoofer (basshøyttaler)
Senter høyttaler

I Dolby Pro Logic, er dette den viktigste høyttaleren for hjemmekino. Denne høyttaleren er i hovedsak reservert for dialog, og skal plasseres diagonalt rett over eller under TV'en
Front høyttalerner

Plasert med en liten avstand fra TV'en, men i samme høyde, representerer disse filmens musikk og effekter, stereo lyd gjør disse sentrert mot filmens innhold.
Surround høyttalerner

Disse blir ofte kalt bakhøyttalere, men det er "feil". Disse høyttalerne skal egentlig plasseres ved siden av, ikke bak mennesket som hører på. Merkelig nok, vil du nesten aldrig høre at det kommer noe lyd direkte fra dem, men istedenfor, føler du en ambisiøs lyd som trekker deg in i bildet! (noe som egentlig er meningen)
Subwoofer

Den aktive (betyr at den har en innebygd forsterker) subwooferen i hjemmekinoet, gjør akkurat det samme som i et vanlig stereoanlegg, den tar seg av de dypeste tonene. Ved spreninger og sånt, er det subwooferen er mest i bruk, og du kan jo bare tenke deg hvordan lyden i Die Hard eller Independece Day blir med en kraftig subwoofer!!!

Hva er forskjellen på Dolby Surround Pro Logic og Dolby Digital (AC-3)

Dolby Surround er et 4-kanals format til bruk hjemme. Den dekodings teknikken som er blitt standard for Dolby Surround er Pro Logic. Alle Dolby Surround dekodere er i dag av typen Pro Logic. Selv om Dolby Surround i utgangspunktet er 4 kanals-format (Høyre, senter og venstre foran, og en kanal til surround høyttalerne bak), er det basert på et vanlig stereo signal. Under innspillingen blir signalet kodet, blant annet ved hjelp av fase manipulasjon, dvs. at det legges ytterligere to spor inn på stereo signalet. Sendes dette signalet gjennom en vanlig stereo forsterker, vil det høres ut akkurat som vanlig stereo, men sendes det gjennom en Pro Logic dekoder, vil de opprinnelige fire kanalene komme fram, og da blir det Surround. Dolby 5.1 AC-3 er et helt nytt system. AC-3 står for Audio Code Number 3, og dette er et helt digitalt system. AC-3 brukes til "hjemme kino", mens Dolby Digital brukes til "vanlige" kinoer. AC-3 kalles ofte for Dolby 5.1. AC-3 angir bestemt teknikk for kodingen og av-kodingen av det såkal
te 5.1 formatet. AC-3 vil nok bli framtidens standard. Dolby Surround har fire separate kanaler, mens Dolby 5.1 har seks; venstre, senter, høyre, og vestre og høyre bak, samt en egen kanal for subwoofer. 5.1 står for 5 kanaler + 1 kanal til subwoofer. Dolby 5.1 kan kun spilles av med laserdisc med en såkalt RF-utgang. Dolby Surround trenger ikke dette, og mange TV-kanaler kringkaster dette. Man vil altså ha bruk for begge systemene i lang tid forover.

Hva menes med THX ?

THX har fått navnet etter Lucasfilms (Star Wars, Indiana Jones) tekniske direktør Tomlinson Holman. THX står altså for Tomlinson Holman eXperiment. THX er ikke noen dekodingsteknikk eller format, det er et minimumskrav til utstyr beregnet på surround. Noe som gir en bedre gjengivelse av Dolby-Surround-signalet. Dessuten er THX en kontrollprosedyre ved overføring av bilde og lyd til laserdisc-plater. I en vanlig Surround dekoder er signalet i de to bakhøyttalerne helt like, altså to ganger mono. THX-dekodere endrer dette ved å tilføre "pseudo-stereo" i bakkanalene - i motsetning til AC-3 som har helt adskilt kanaler også der. THX kan brukes til både AC-3 og Pro Logic. THX kan i grunn kalles for "ekstrautstyr" til dekoderne for å få bedre lyd.

Test av Surround dekoder mot stereo forsterker og TV forsterker m/innebygde høyttalere

I denne lille "testen", tester vi en Onkyo A-SV620 Dolby Surround Pro Logic dekoder mot en Kenwood KA-3080R stereo forsterker og TV'ens innebygde høyttalere. Som test filmer brukte vi "Jurassic Park", "Die Hard i New York", "Independece Day" og "Toy Story" Det første vi gjorde var å se filmene uten en separat forsterker. Filmene gikk sin gang, og vi satt igjen uten de altfor store opplevelser. Når F.eks. T-Rex'en kommer "dundrene" (he-he) over TV høyttaleren ble det ikke de altfor "store" rystelser i rommet. TV-lyd: Karakter: 2 Så var det duket for å koble til en stereo forsterker med 2*100 watt til Videospilleren. Som høyttalere brukte vi et par jeg har lagd med 10' bass, 4' mellomtone og 1,5' diskant. Lyden ble utrolig mye bedre. Når vi satt der og så på filmene fikk vi en følelse av at filmene var ganske mye bedre enn den opplevelsen vi fikk med bare de "vanlige" TV høyttalerne. Vi fikk en mye større innlevelse i filmen, og når T-Rex'en kommer løpende over TV'en, eller bygninger blir sprengt i Die Hard ell
er Independece Day så merket vi det, hele rommet stod og ristet, og spesial effektene kom ordentlig fram. Selv Toy Story ble en del bedre med ordentlig lyd. Vi fikk et helt annet syn på filmene etter dette, men det manlet endel for at vi følte at vi liksom "deltok" i filmen. Har du en vanlig HI-FI forsterker, så anbefaler vi at du kobler denne til TV/Videoen, det blir sikkert en forbedring. Stereo-lyd: Karakter: 5- Det siste vi gjorde var å koble til en Onkyo Dolby Surround Pro Logic forsterker. Dette er en forsterker som i utgangspunktet gir 2*180 watt, men når den kjøres som surround, gir den ut 3*120 watt i front + 2*25 watt til bakkananlene. Fronthøyttalerene er de samme som vi brukte på den rene HI-FI forsterkeren, og som surroundhøyttalere brukte vi et par Kirksaeter Prisma 50 (6,5' bass+diskant) Siden vi desverre ikke hadde noen senterhøyttaler, fikk vi ikke prøvd "full" surround, men forsterkeren kan programeres slik at lyden som skulle til senter høyttaleren kom i steden for til fronthøyttalerene. De
tte var noe annet ja! Selv om lyden var bra når vi brukte HI-FI forsterkeren, kan den ikke sammenlignes med lyden vi fikk nå! Vi fikk en følelse av å "være med" i filmen. Rommet ble liksom fylt med lyd, men siden surround forsterkeren er beregnet å bruke sammen med en aktiv subwoofer, ble ikke akkurat bassen så bra, men det var det eneste å sette fingeren på også. Surround-lyd: Karakter:6-

CD-spilleren, Hvordan virker den?

CD-platen inneholder et langt spor av små fordypninger, beskyttet av et tykt gjennomsiktig plastlag. CD-platen roterer raskt, og sporet avleses i meget høy hastighet av en laser. Den skal kun skille forskjell på to typer "hull", siden signalet er digitalt, dvs. at det bygger kun på binærtallene 0 og 1. Signalet består av en enorm tall-kode med 0 og 1. Signalet sendes til DA-konvertereren som gjør om tallkoden til et best mulig kontinuerlig analogt signal. (analog = jevn kurve, f.eks. vekselspenning, været, temperamentet ditt, osv.) Ved innspilling har den motsatte prosessen foregått. Samplingsfrekvensen (svingninger pr. sek.) er på 44,1 kHz. Hver av disse 44 100 målingene kan ha en høyde (frekvens) på mellom 0 og 65 356. Dette tallet kommer fram fordi CD-spillerens 16 bit teknologi kan maksimalt skrive tallet 65 536 på binært vis. DA-kovertereren (regnemaskinen) er selvfølgelig en viktig del av CD-spilleren, og kanskje den aller viktigst for det lydmessige resultatet. I dag finnes det to hovedtyper av konvert
erere: 1 bit (single Bit, Bitstream) og 16,18 eller 20 Bit (multi Bit). Begge typer har fordeler og ulemper, så ingen kan sies å være den aller beste. Produsentene bruker forskjellig ettersom hva de synes er best, og prøver å forbedre denne. DA-konvertereren sender ut en masse støy, som ikke har noe med musikk å gjøre. For å få bort denne støyen blir DA-konvertereren oversamplet for å fjerne denne høyfrekvente digitalstøyen. Enkelt sagt bringes denne støyen så høyt opp i frekvens at den ikke blir oppfattet av de menneskelige sanser. Selv om CDene er adskilt mindre følsomme for støt enn den gamle vinylplaten, er en nøyaktig avtasting meget viktig for det lydmessige resultatet. Dette faktum har ført til at den mekaniske utførelsen har fått stigende oppmerksomhet fra mange produsenter. Prioriteringer på det mekaniske området kan dog bli meget dyrt, og en spillers lyd vil alltid utgjøres av summen av de digitale og mekaniske prioriteringer. De fleste av dagens spillere har en eller flere typer digitalutgang. Dett
e gir mulighet for å lede signalet til en utvendig DA-konverterer. Dette betyr at mekanisk gode avspillere kan kunne komme til bruk, hvis det kommer en ny type konverterings og filterteknologi. Hvordan oppbevarer man best en CD-plate? Før trodde man at CD-platen var imun mot de fleste skader, noe som vi i den senere tid har funnet ut gjennom bitter erfaring at ikke er tilfelle. For å beholde opptimal lydkvalitet skal en CD-plate behandles varsomt, oppbevares i sitt etui og gjerne renses med jevne mellomrom.

Kilder

-HI-FI Klubben Oslo, Marcus Thranes gate 2-6

-Onkyo Norge a/s

-Kenwood Spesialisten Oslo, Storgata

-JBL USA, internett: http://www.jbl.com/

-Erik Sommer


Annonse




Disclaimer: Alle dokumenter er kun for informasjon og ikke-kommersiell bruk. Alle stiler og oppgaver tilhører den opprinnelige skribent. Copyright © 2007 Mathisen IT Consult AS
Om Norsk Skoleforum