Forside / Artikkel

Porsche


Ingen stemmer er registrert.


Ingen kommentarer. Bli den første!
Skrevet av Lars Uglem
Språk: Norsk (bokmål)
Karakter: 6
Klassetrinn: Grunnskolen (1-7. klasse)

"Denne stilen hadde jeg i 7. og fikk et stort innblikk på hvordan det er å skrive særoppgave.

- Forfatter




Ferdinand Porsche og de mest kjente bilene.

2 Ferdinand Porsche - mannen bak bilen

Ferdinand Porsche ble født i Maffersdorf i Tyskland den 3. september 1875.

Når elektrisiteten kom i 1887 ble Ferdinand veldig interessert. Han startet å forske litt på elektrisiteten. Faren, Anton Porsche, syntes Ferdinand bare lekte seg, men en dag var hele farens verksted opplyst av lamper. Da skjønte faren at Ferdinand skulle bli noe annet enn platearbeider.

Ferdinand ble sendt til en spesialskole i Wien. Det var ikke noen ledig skoleplass, så Ferdinand måtte ta seg jobb i et elektrsitetsfirma. Der startet han som visergutt, men ble etter hvert direktør. Han fikk ordnet med nye og mye bedre maskiner og bestillingene strømmet inn fra hele Europa.Porsche prøvde også å sette tidsrekord med bilen som ble kalt Lohner-Porsche. Han slo den daværende rekorden med 8 minutter og hadde en gjennomsnittsfart på 40 km/t.

Etter dette startet Porsche i Auto-Union, men det varte ikke lenge før han gikk over til erkerivalen Daimler-Benz. Porsche likte seg ikke så veldig godt i Daimler-Benz så han flyttet over til østerrikske Steyr. Der ble han i et halvt år før han startet for seg selv.

I begynnelsen av 1930-årene var fjærene på bilene et stort problem, men det løste Porsche ved å videreutvikle et gammelt fransk patent til den første brukbare torsjonsfjæring for biler. Det er ikke den mest kjente, men kanskje den største oppfinnelsen til Ferdinand Porsche.

Porsche begynte å bygge racerbiler fordi Adolf Hitler ønsket at Tyskland skulle være best i bilindustrien. Etter at Porsche lyktes med byggingen av racerbiler fikk han i oppdrag åbygge en billig bil for hele folket i samarbeid med nazityskland og Volkswagen. Den ble opphavet til den legendariske folkevognen eller "bobla". Ferdinand Porsche regnes som "boblas" far.I 1939 startet annen verdenskrig. Da bygget Porsche krigsmateriell. Etter krigen arbeidet Porsche for Renault i Frankrike for å bygge bilen 4CV. Kort tid etter ble Ferdinand Porsche arrestert som krigsforbryter og fengslet uten dom. Etter hvert fikk sønnen, Ferry Porsche, skrapt sammen løsesum for faren på 1 million franc.

Fire år senere dro Ferdinand Porsche tilbake til Volkswagen-fabrikken. Der laget de 46 000 biler i året av den typen som Porsche hadde planlagt sammen med Adolf Hitlers regime før krigen. Den 30. januar 1951 døde Ferdinand Porsche, men ikke bilen og selskapet.Sønnen, Ferry Porsche, førte arbeidet videre.

3 Selskapets historie

3.1 Starten

Ferdinand Porsche stiftet i 1932 "Dr. Ferdinand Porsches konstruksjonsbyrå for motorer, bil-, fly- og båtfabrikasjon". Den første ansatte ble sønnen Ferry Porsche. I selskapet hadde Porsche som mål å konstruere en enkel og billig bil for "alle", en folkevogn. Det gikk sakte med arbeidet, for økonomien var dårlig. Etter en stund ønsket von Falkenhay fra konkurrenten NSU å kjøpe tegningene til Porsche. Det gikk ikke lang tid før prosjektet ble lagt ned også i NSU fordi selskapet ble kjøpt opp av Fiat.

Porsche startet snart å tegne en racerbil. Bilen ble vellykket for Porsches konstruksjonsbyrå og Porsche solgte senere bilen til Auto-Union som gjorde den til en vinnerbil.

Etter noen år fikk Porsche endelig realisert drømmen om å bygge en folkevogn i samarbeid med nazistene som styrte Tyskland, men like etter startet krigen. Da krigen sluttet, var Porsches produksjonsanlegg brent ned, men det ble etter hvert bygd opp igjen av Ferry Porsche.

3.2 Etter andre verdenskrig

I 1948 bygde Porsche sin første bil med deres eget navn etter at selskapet Porsche AG var stiftet. Den het 356 og lignet litt på Volkswagen sine biler da den ble laget av de samme som hadde vært ansvarlige for "bobla". I 1956 ble nr 10.000 av modellen 356 bygget. Noen år etter at 356 kom ut, startet Ferrys sønn, Ferdinand Alexander Porsche, sin karriere i Porsche. Han ble snart designsjef og tegnet modellen 911 som er den mest kjente bilen i Porsches historie. Den så dagens lys i 1964. Først het bilen 901, men navnet måtte byttes fordi Peugeot hadde eneretten til modellnavn med null i midten. Et år etter at 911 kom ut, fikk Ferry Porsche utmerkelsen som æresdoktor ved Wiens tekniske universitet.

Noen få år senere ble Porsche nummer 100.000 produsert. Det var en 912 Targa ment for politibruk. I 1972 trakk Porsche-familien seg ut av bedriften, unntatt Ferry som ble værende som styreformann. Porsche har bygd mange forskjellige modeller gjennom årene. Blant de meste kjente er 914 i samarbeid med Volkswagen, 924 med Audi motor, 944 og 928.De tre siste skiller seg fra den klassiske Porsche 911 både i design og teknikk. De har blant annet motoren foran.
I 1998 døde Ferry Porsche i en alder på 89 år. Det var to måneder før fabrikkens 50 års jubileum. Gjennom årene har Porsche satset mye på bilsport. Det ble bygd rene racingutgaver av 911. Den klassiske Porsche 911 videreutvikles fortsatt, men har klare likhetstrekk med den første og holder fast ved grunnteknikken med boksermotor montert bak.Modellbetegnelsene varierer, men de er alle variasjoner over samme grunnmodell enten de kommer som kabriolet, med turbo eller blir spesielt "stylet" av spesialfirma.

I dag består Porsches tilbud av tre hovedmodeller: 911, Boxster og Cayenne. 911 er den "gode gamle" med plass til 2+2, Boxster er en åpen toseter og Cayenne er en terrengbil med firhjulstrekk og god plass til fem.Alle modellene utmerker seg som alltid med høy ytelse, sportslige egenskaper og høy pris.

4 De mest kjente modellene

4.1 356
Porsches første bil med sitt eget navn er 356. Den ble lansert i 1949. Den hadde opprinnelig aluminium karosseri som senere ble erstattet med stål.Motoren på 1.1 liter og 35 hestekrefter var montert bak. I 1955 kom nye 356A med tre motoralternativ. To år senere ble 356 bygget med skivebremser. Den het Carrera 2 og ble levert med en firesylindret boxer-motor som ga 130 hk.I 1963 avsluttet Porsche produksjonen av 356. De hadde da solgt 78.000 eksemplarer. 356 ble erstattet av modellene 911 og 912.

4.2 911

I Frankfurt i 1963 ble den nye bilmodellen 901, senere døpt 911, stilt ut. Det skulle bli den store klassikeren i Porsches historie. Bilen, som fortsatt er i produksjon, er den mest kjente modellen fra Porsche og ble designet av Ferdinand Porsches barnebarn. Den har hatt suksess på racerbanen, i rally og i salg som gatebil. I tillegg til designet er modellen kjent for sekssylindrede boksermotorer montert bak.

Den første 911 hadde 130 hk, pendelaksler, torsjonsfjæring og et fastback 2+2 karosseri. Bilen ble satt i produksjon i 1964. Allerede tre år senere kom en ny utgave, 911 Targa, en kabriolet spesielt tilpasset markedet i USA.

I 1975 ble Porsche 911 Turbo introdusert og har senere vært et fast alternativ. På slutten av 1970-tallet ble 911 forsøkt erstattet med modellene 924 og 928, men etterspørselen etter den tidligere modellen var så stor at den ble videreført. I 1989 ble 911 for første gang tilbudt med firehjulstrekk og designet ble til dels vesentlig endret fra de første modellene.

911 har gjennomgått mange forandringer, blitt sterkere, raskere og fått nytt utstyr i takt med resten av bilindustrien. Likevel har Porsche holdt fast på grunnideen om en bil med ekstreme prestasjoner og høy kvalitet, men pålitelig og håndterlig nok til daglig bruk.

Porsche har satset mye på racingen. De to modellene som har utmerket seg mest av 911, er 911 GT3 og GT2. Begge er rene racerbiler, myke i formen og har over 300 hestekrefter.

Den nåværende modellen av 911 ble presentert i 2004 og ligner igjen mer på den opprinnelige modellen. Den sterkeste modellen har nå mer enn 450 hestekrefter.

4.3 924, 928 og 944

Produksjonen av 924 startet i 1975. 924 har vannavkjølt motor fra Audi montert foran og ble en storselger. Bare et år senere kom modellen 928 med V8 motor på 4,5 liter og 240 hestekrefter. Den ble kåret til årets bil i 1978. Det var spesielt, for det var første gang en sportsbil ble kåret til årets bil. Tre år senere kom en etterfølger av 924, modellen 944 som hadde Porschemekanikk og en firesylindret motor med 163 hk. Etter enda fire år ble 944 levert med Turbo. Modellserien var opprinnelig tenkt å erstatte 911, men produksjonen ble avsluttet i 1991 (944) og 1995 (928).

5 Porsche - et ikon

Porsche er i dag kjent som en av verdens fineste sportsbiler. Å eie en Porsche er manges drøm, men prisen gjør at det for de fleste blir bare med drømmen. Det gjør Porsche attraktiv og eksklusiv.

Bilindustrien er i forandring. Det har medført mye samarbeid mellom de forskjellige bilmerkene.Porsche er påvirket av samarbeidet med Volkswagen, men har klart å beholde sitt særpreg. Boksermotor, motoren bak og den runde stilen er ting den klassiske Porsche'n har til felles med "bobla". Likevel er det de egenskapene som gjør Porsche klassisk og ettertraktet. Den er både tidløs og spesiell.

Porsche har de siste årene også produsert biler som ikke er direkte sportsbiler. Porsche Cayenne er et eksempel på en bil utviklet i samarbeid med Volkswagen.Det er en sporty terrengbil, eller "SUV" som typen kalles. Det er et eksempel på at Porsche er i utvikling og ønsker å bruke sitt gode navn og rykte i andre markeder enn sportsbilmarkedet.

Porsche er et ikon for de som er bilinteressert, og vil alltid være det.

6 Kilder

Cars Collection 12. Ansvarlig utgiver: Gunnar Almberg. Norbok, Gjøteborg.

Great Marques: Porsche. Chris Harvey. Octopus Books Limited, London 1980.

50 Years of Classic Cars. Jonathan Wood. Crescent Books, New York 1996.

Offisiell norsk Internettsted for Porsche: www.porsche.no

Offisielt internasjonalt nettsted for Porsche: www.porsche.com

Andre Internett sider:

www.bilnorge.no
www.vvwklubb.no
www.gatebil.no/index.php?id=119
http://no.wikipedia.org/wiki/Ferdinand_Porsche


Annonse




Disclaimer: Alle dokumenter er kun for informasjon og ikke-kommersiell bruk. Alle stiler og oppgaver tilhører den opprinnelige skribent. Copyright © 2007 Mathisen IT Consult AS
Om Norsk Skoleforum